fbpx

Ο Steve Jobs και η καλλιγραφία

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι ο Steve Jobs είναι ένας από τους μεγαλύτερους και πιο λαμπρούς εφευρέτες του 21ου αιώνα. Στο πρόσωπο του είδαμε τον εκσυγχρονισμό της πληροφορικής και των συστημάτων της με τα Macintosh. Ένα όμως από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα του πληθωρικού αυτού ανθρώπου ήταν η ανθρώπινη νότα που έβαλε στον “κρύο” και pixelized κόσμο των υπολογιστών.

Είναι πλέον γνωστή η ιστορία του Steve Jobs. Ένας άπορος νέος παρακολούθησε κάποια μαθήματα στο πανεπιστήμιο του Reed και στη συνέχεια αποχώρησε. Αυτό όμως που δεν σταμάτησε να παρακολουθεί ήταν τα μαθήματα καλλιγραφίας που πρόσφερε το πανεπιστήμιο. Όπως αναφέρει ο πρώην καθηγητής καλλιγραφίας Robert Palladino, τα μαθήματα αυτά προσφέρονταν κυρίως σε σπουδαστές μεγαλύτερων χρόνων και το γεγονός ότι ο Jobs τα παρακολουθούσε ήταν ασυνήθιστο. Όπως χαρακτηρίστηκα ανέφερε σε συνέντευξη του ο Palladino: “Πώς μπήκε στην τάξη που δεν ξέρω, αλλά χαίρομαι που το έκανε”
Ο Jobs ήθελε να καταλάβει τη “γραμματοσειρά” των ελληνικών γραμμάτων, λέγοντας στον Palladino ότι δούλευε με υπολογιστές στο γκαράζ στο σπιτι του. Ήταν και η πρώτη φορά που ο καθηγητής του θα έρχονταν σε επαφή με το ποντικί (mouse) όπως το γνωρίζουμε σήμερα.

Ο Thomas Phinney, ανώτερος διευθυντής προϊόντων για γραμματοσειρές και τυπογραφία με την Extensis, λέει ότι ο θάνατος του Steve Jobs είναι η αλλαγή μιας εποχής. “Θυμάμαι, οδυνηρά καλά, τις πρώτες μέρες των υπολογιστών, όταν είχαμε μονοφωνικές γραμματοσειρές στην οθόνη,», λέει. “Και αυτό που έκανε η Jobs με τον Macintosh δεν ήταν μόνο η επανάσταση στην ψηφιακή τυπογραφία – αυτό θα συνέβαινε αργά ή γρήγορα. Το μοναδικό πράγμα που έφερε σε αυτόν ήταν ο εκδημοκρατισμός ψηφιακού τύπου. “

Πέρα όμως από τη ψηφιοποίηση της γραμματοσειράς και τη επίδραση που είχε στο χρήστη ενός ψηφιακού συστήματος, η επανάσταση αυτή είχε και ένα βαθύτερο νόημα. Μια γραμματοσειρά έχει την δυνατότητα να ξεχωρίσει ένα brand μέσα από πολλά διαφορετικά. Δίνει ένα χαρακτήρα και μια συνοχή σε όλο αυτό που ονομάζουμε branding μιας εταιρίας. Κάπου στο μυαλό μας χαράσσεται ο τρόπος που είναι γραμμένο ένα κείμενο όπως για παράδειγμα η γραμματοσειρά της Coca Cola. Θα την αναγνωρίζαμε μέσα σε χιλιάδες άλλες.

Η έννοια της γραμματοσειράς (font) παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του brand και πρέπει να συμβαδίζει με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρει η κάθε εταιρία. Η διαφοροποίηση αυτή έχει να κάνει με τη νότα που θέλει να δώσει η εταιρία στο προϊόν της. Ένα ακραίο παράδειγμα θα είχε να κάνει με ένα δικηγορικό γραφείο να χρησιμοποιεί παρόμοια γραμματοσειρά της Coca Cola. Αυτό δεν θα συμβάδιζε με το προϊόν της εταιρίας και θα έδειχνε μια “αδυναμία” προσαρμογή

More To Explore